Vegye a szívére: 10 tévhit a szív és érrendszeri megbetegedésekről | Elite Clinic

Vegye a szívére: 10 tévhit a szív és érrendszeri megbetegedésekről

Nagy veszélyeket hordozhat magában az, ha az emberek nem tudják, mi zajlik le szervezetükben és tévesen ítélik meg egészségügyi állapotukat, problémáik súlyosságát. A szív- és érrendszeri problémák a hazánkban történő halálesetek több mint feléért felelősek, azaz minden második ember emiatt veszíti életét. Ennek nem csak genetikai okai vannak, nagyobb tájékozottsággal és odafigyeléssel ez az arány jelentősen javulhatna. A heart.org összeállítása néhány olyan tévhitet emelt ki, amelyek megmagyarázásával tiszta vizet önthetünk a pohárba.

1. „Túl fiatal vagyok ahhoz, hogy a szív- és érrendszeri betegségek miatt kelljen aggódnom.”

Aktuális életvitelünk nagyban befolyásolja azt, hogy a későbbiekben bizonyos betegségek mekkora eséllyel alakulhatnak ki szervezetünkben. A kardiovaszkuláris problémák okai már egészen gyermekkorig visszavezethetők és a megbetegedések már egyre korábban jelentkeznek. A fiatalok és középkorúak körében napjainkban sajnos növekvő tendenciát mutat a szívbetegségek előfordulási aránya – a túlsúlyosság, a cukorbetegség és számos egyéb probléma figyelmen kívül hagyása ide vezethet.

1. „Biztosan tudomásom lenne arról, ha magas lenne a vérnyomásom, észrevenném a figyelmeztető jeleket.”

A magas vérnyomást nem véletlen szokták csöndes gyilkosnak nevezni, ugyanis sok esetben nem vagyunk tudatában jelenlétének. Előfordulhat, hogy semmilyen tünetet nem tapasztalunk magunkon, ezért nem szabad ölbe tett kézzel várnunk arra, hogy testünk magától jelezze bármilyen rendellenesség fennállását. A magas vérnyomás diagnosztizálása nagyon könnyen kivitelezhető egy egyszerű vérnyomásméréssel, amelyet már akár otthon használható készülékkel is könnyűszerrel elvégezhetünk. Az egyszerűség ellenére nem szabad megfeledkeznünk vérnyomásunk ellenőrzésének fontosságáról, a magas vérnyomás a stroke, szívroham, veseelégtelenségek és egyéb súlyos betegségek okozója lehet.

1. „Az erős mellkasi fájdalomból következően egyértelműen tudtában lehetünk annak, ha nekünk vagy valamelyik környezetünkben élő embernek szívrohama van.”

Ez az állítás szintén hamis. Habár a legtöbb esetben valóban mellkasi fájdalmat érzékelnek a szívrohamon átesett emberek, előfordulhat, hogy annak megtörténtére csak apró tünetek utalnak. Ilyenek lehetnek a légzési nehézségek, az erős émelygés, szédülés, a karokban, állkapocsban, nyakban vagy hátban jelentkező fájdalom. Még ha nem is vagyunk biztosak a szívroham megtörténtében, nagyon fontos, hogy azonnal szakértői segítséget hívjunk.

1. „A cukorbetegség nem jelent veszélyt szívem egészségére, amíg szedem a gyógyszereket”

A cukorbetegség megfelelő gyógyszeres kezelése valóban csökkenti a kardiovaszkuláris betegségek kialakulásának kockázatát, ám még a vércukor szint szigorú figyelése mellett is nagyobb eséllyel alakulhatnak ki szívelégtelenségek vagy stroke az ilyen pácienseknél. Ennek az oka az, hogy olyan, a két betegségre egyaránt jellemző kockázati tényezők léphetnek fel (pl. magas vérnyomás, túlsúlyosság vagy elhízás, fizikai inaktivitás, dohányzás), amelyek a diabétesz és a szívbetegségek esetében egyaránt kritikus pontot jelenthetnek.

1. „A szívbetegség jellemző a családomban, ezért bele kell törődnöm, hogy előbb-utóbb nálam is jelentkezni fog, ezt nem előzhetem meg.”

Sajnos az ilyen esetekben valóban nagyobb a kockázata a szívbetegségek kialakulásának, azonban ez a kockázat megfelelő odafigyeléssel hatalmas mértékben csökkenthető. Hasznos tanács a genetikából adódóan nagyobb fenyegetettséggel rendelkezőknek, hogy készítsenek egy akciótervet, amelyben felsorolják, mit tehetnek szívük egészsége érdekében: sokak segít a fizikai aktivitás, a koleszterin kordában tartása, az egészséges étkezés, a vérnyomás folyamatos ellenőrzése, valamint a testsúly megfelelő keretek között tartása, a vércukor szintre történő gondos odafigyelés és a dohányzással való felhagyás.

10 tévhit a szív és érrendszerrel kapcsolatban

1. „Nincs szükség a koleszterinszintem mérésére, amíg nem vagyok középkorú.”

Nem igaz. 20 éves kor fölött legalább 5évente szükség van a koleszterinszint ellenőrzésére. Fokozottabb figyelemmel kell kísérnünk az értéket akkor, ha felmenőinkre jellemző a magas koleszterinszint, ugyanis felnőttként ezzel a problémával nagyobb valószínűséggel alakulhatnak ki szív- és érrendszeri problémák. A kockázat csökkenthető egészséges étkezéssel és sporttal.

1. „A szívbénulás a szívműködés megállását jelenti”

A szívdobogás megszűnik szívleállás esetén. A szívbénulásnál ettől eltérően a szívünk továbbra is működik, de nem képes megfelelő mennyiségű vért pumpálni. Ez légzési nehézségeket, a lábfejekben és bokában jelentkező duzzanatot, köhögést és zihálást okoz. Szívleállás bekövetkeztekor ezzel szemben az ember elveszíti eszméletét és nem képes az önálló légzésre nem.

1. „A lábaimban jelentkező fájdalom biztosan csak a korosodás következménye. Nem kell ennek kapcsán aggódnom a szívem miatt.”

A lábakban jelentkező izomfájdalom a perifériális artériabetegség vészjósló jele lehet, amely a lábakban található artériák elrázódása miatt alakul ki. Az ilyen panaszokkal rendelkező embereknél nagy valószínűséggel jelentkezhet stroke és szívroham is, ezért ha lábainkban jelentkező izomfájdalmat tapasztalunk, mindenképpen érdemes ellátogatnunk orvosunkhoz.

1. „Nagyon gyorsan dobog a szívem. Valószínűleg szívrohamom van.”

A pulzusunkban jelentkező eltérések bizonyos keretek között normálisnak számítanak. Szívverésünk felgyorsul sportolás közben vagy amikor izgalomba jövünk és lelassul amikor alszunk. Ilyen esetekben a pulzusszám változása miatt nem kell aggódnunk. Ha azonban nyugalmi állapotban, indokolatlanul jelentkezik a rendellenesség, az szívritmus zavarra utalhat. Ezek a zavarok esetenként ártalmatlanok, de néhány alkalommal lehetnek olyan hosszantartók, amelyek hatással vannak a szív megfelelő működésére.

1. „Nem kellene testedzést végeznem, ha szívrohamom volt.”

Ez nem igaz. Amint lehetséges, tanácsos elkezdeni sportolni egy személyre szabott edzéstervvel. Kutatások azt mutatják, hogy azok a szívrohamon átesett emberek, akik rendszeresen sportolnak és egyéb erőfeszítéseket tesznek szívük egészségéért, hosszabb ideig élnek, mint azok, akik elhanyagolják ezeket a lényeges tevékenységeket. Heti legalább két és fél óra mozgás jelentősen hozzájárul a szív megfelelő működésének támogatásához.

Forrás: heart.org